Co dalej po gimnazjum?

Wybór szkoły ponadgimnazjalnej kojarzy się z procesem z jednej strony trudnym, a z drugiej bez znaczenia. Często uczniowie i ich rodzice spędzają długie dni, a czasem miesiące zastanawiając się, jaką szkołę wybrać – rozmawiają ze sobą, z nauczycielami, wychowawcą, czasem z pedagogiem, chodzą na targi edukacyjne, przeszukują informacje w Internecie i przeglądają broszury. Często też proces ten jest bagatelizowany, bo “nie wiadomo, co ucznia interesuje”, bo “może jeszcze mi się zmieni”, bo “kolega idzie do szkoły X, więc ja też”, bo “wydaje mi się, że po szkole X najszybciej znajdę pracę”, bo “jestem za młody/młoda, aby o tym myśleć, więc pójdę do jakiegoś liceum, a później pomyślę”, bo “przecież i tak nie będę pracował w zawodzie, o ile w ogóle znajdę pracę”.
Wybór ten jednak czy w opinii ucznia trudny, czy też bez znaczenia, faktycznie jest wyborem bardzo ważnym, a w odniesieniu do ostatnich przemian na rynku pracy jeszcze bardziej zyskuje na znaczeniu.
Świadomy, oparty na rozpoznaniu swoich talentów, zainteresowań, wartości i możliwości wybór szkoły ponadgimnazjalnej to spokój związany z byciem we “właściwym miejscu o właściwym czasie”, a tym samym możliwość skupienia się na uczeniu się, nabywaniu wiedzy i umiejętności, to zadowolenie, satysfakcja i radość z chodzenia do szkoły, z odkrywania nowych obszarów i planowania swojej przyszłości.
Rynek pracy się zmienia i będzie zmieniał się coraz szybciej. Nawet wybitni analitycy nie są w stanie z wystarczającą dokładnością przewidzieć, co będzie za kilkanaście czy kilkadziesiąt lat. W związku z tymi zmianami, zmieniają się także nasze zainteresowania – co jakiś czas pojawia się nowy obszar, który przyciąga naszą uwagę. Są jednak takie zagadnienia, którymi interesujemy się najczęściej, są zadania, w których czujemy się najlepiej i których wykonanie sprawia nam największą radość. Są także wartości, którymi kierujemy się w życiu, a które nie zmieniają się szybko. Są też w końcu cechy charakterystyczne dla naszej osobowości, które kierują naszymi zachowaniami, które sprawiają, że w jednym środowisku czujemy się lepiej, a w innym gorzej, które nadają naszemu życiu i nam określony koloryt.
Trafna diagnoza cech, wartości i zainteresowań przez profesjonalnego doradcę zawodowego to określenie naszych obszarów zawodowych, których świadomość zapewni nam pracę niezależnie od zmieniającego się rynku pracy. Jak to przełożyć na praktykę?
Jeśli będziesz wiedział/będziesz wiedziała, że Twoje cechy to na przykład kreatywność, szybkość działania i odpowiedzialność, Twoje wartości to profesjonalizm i szukanie coraz to nowych wyzwań, lubisz zmiany i pracę z ludźmi oraz uwielbiasz pisać, masz lekkie pióro, lubisz rozmawiać i przemawiać, lubisz uczyć się języków obcych, podróżować, a do tego interesujesz się historią, to pojawią się obszary zawodowe/zawody, w których będziesz czuł/czuła się dobrze. Jakie to zawody? Na przykład dziennikarz, pisarz, tłumacz symultaniczny, nauczyciel, trener, animator, rezydent, pilot wycieczek, przewodnik, pracownik muzeum, rzecznik, konferansjer, prezenter, archeolog, pracownik biura podróży, podróżnik, bloger opisujący swoje wyprawy czy nawet…tester wycieczek.
Profesjonalny i kreatywny doradca zawodowy podpowie te i jeszcze więcej możliwych zawodów i we współpracy z klientem trafnie wyselekcjonuje te najbardziej dopasowane do potrzeb i możliwości tak, aby praca stała się źródłem zadowolenia, a zmiany zachodzące na rynku pracy stały się inspiracją do działania.

Leave a Reply